معرفی و اموزش نرم افزار ها

معرفی و اموزش نرم افزار ها

اموزش و معرفی برنامه های اندروید و کامپیوتر
معرفی و اموزش نرم افزار ها

معرفی و اموزش نرم افزار ها

اموزش و معرفی برنامه های اندروید و کامپیوتر

اموزش معرفی وبلاگ و سایت به جستجوگر گوگل

موتور جستجوگر گوگل

آموزش گام به گام معرفی سایت و وبلاگ به جستجوگر گوگل

بعد از طراحی و راه اندازی سایت، یکی از مهمترین کارهای هر وب‌مستر برای دیده شدن در اینترنت، ثبت سایت یا معرفی سایت به موتور جستجوگر گوگل هست. 

 (مقاله بهترین زمان معرفی سایت به گوگل رو هم بخونید) البته موتورهای جستجوگر بسیار زیادی در دنیا وجود دارند مانند موتور جستجوگر بینگ شرکت مایکروسافت، موتور جستجوگر یاهو و … اما بهترین، پربازدیدترین و پرطرفدارترین موتور جستجوگر دنیا گوگل هست. کاربران اینترنت ایران و سراسر دنیا در اکثر اوقات وقتی با سایتی آشنا میشوند که اون رو از طریق گوگل پیدا می‌کنند. البته سایت خودتون رو در دیگر موتورهای جستجو به خصوص بینگ و یاهو هم ثبت کنید اما حتما برای سئو و بهینه سازی سایت تمرکز خودتون رو بر روی گوگل قرار بدید و وقت خودتون رو برای بهینه سازی سایت برای دیگر موتورهای جستجوگر تلف نکنید! براساس گزارش موسسه «اس‌آرآی اینترنشنال» ۸۲ درصد از کاربران اینترنت، موتورهای جستجوگر را ابزار اصلی خود برای یافتن وب سایت ها عنوان می کنند. بازاریابی از طریق موتورهای جستجو را جدی بگیرید.

در این مقاله به صورت گام به گام و تصویری نحوه معرفی یا ثبت سایت در گوگل رو به شما آموزش میدم. این مقاله برای صاحبان وب‌سایت و وبلاگ کاربرد داره. نمیخوام کلمه سایت و وبلاگ رو زیاد تکرار کنم پس از این به بعد فقط از کلمه سایت استفاده میکنم.

معرفی آدرس سایت یا دامنه به موتور جستجوگر گوگل

برای معرفی سایت خودتون باید از ابزار گوگل وبمستر تولز که جدیدا به گوگل سرچ کنسول تغییر نام داده استفاده کنید. گوگل سرچ کنسول مجموعه ای از ابزارهای سئو و آنالیز سایت هست که شرکت گوگل به صورت رایگان در اختیار وب مسترها قرار داده. البته اگر سایت رو به گوگل معرفی نکنید هم به احتمال زیاد بعد از مدتی گوگل به صورت اتوماتیک سایت شما رو شناسایی و ایندکس میکنه اما در اون صورت شما هیچ کنترل و نظارتی ندارید و نتیجه ای که باید بگیرید، نمی‌گیرید و مدت زمان شناسایی سایت شما هم بسیار طولانی تر خواهد شد و اگر سایت شما ایرادهایی داشته باشه از اونها باخبر نمیشید. اما اگر شما از طریق ابزار گوگل سرچ کنسول سایت خودتون رو معرفی و اضافه کنید، صفحات سایت شما بسیار سریعتر در گوگل ایندکس میشه و با سرعت بیشتری در نتایج گوگل دیده می‌شوید و می‌تونید نظارت دقیقی بر روی ایندکس سایت در گوگل داشته باشید و اگر ایراداتی در هر کجای سایت شما باشه توسط گوگل در بخش سرچ کنسول گزارش داده میشه تا شما که مدیر سایت هستید اونهارو رفع کنید و نتایج بهتری در جستجوگر گوگل بدست بیارید. در بخش سرچ کنسول ابزارهای زیادی برای مدیر سایت وجود داره که تمام اونها رایگان هستند، حتی ابزار نمایش آمار بازدید سایت هم وجود داره! تمامی این ابزارها به وب‌مسترها کمک میکنه تا سایت خودشون رو مدام بررسی و آنالیز کنند و هر روز نتایج بهتری در گوگل بدست بیارند.

برای معرفی و ثبت سایت در جستجوگر گوگل مراحل زیر رو انجام بدید

۱. وارد آدرس webmaster.google.com(بخش وب‌مستر گوگل) بشید

گوگل وبمستر تولز

بعد از ورود به بخش وب‌مستر گوگل حالا روی دکمه آبی رنگ با نام Sign in to Search Console کلیک کنید تا وارد بخش سرچ کنسول بشید. برای ورود به بخش سرچ کنسول باید یک اکانت یا حساب کاربری گوگل داشته باشید، اگر قبلا در سرویس جی‌مِیل (gmail.com) ثبت نام کردید و یک ایمیل برای خودتون ایجاد کرده بودید، با همان نام و رمز ایمیل خودتون می‌تونید وارد این بخش هم بشید. در کل اگر یک حساب کاربری در جیمیل داشته باشید می‌تونید از تمامی خدمات دیگر شرکت گوگل با همان حساب جی میل خودتون استفاده کنید.

۲. بعد از ورود به بخش سرچ کنسول باید آدرس (URL) سایت خودتون رو معرفی کنید

گوگل سرچ کنسول

در این بخش فقط باید نشانی صفحه اصلی سایت رو وارد کنید، ربات های گوگل یا Googlebot تمامی صفحات سایت شما رو به خوبی شناسایی می‌کنند. پس آدرس سایت خود را به صورت http://example.com وارد کنید و بعد بر روی دکمه قرمز ADD PROPERTY کلیک کنید.

یک نکته بسار مهم هست که حتما باید بدونید، یکی از نکات مهمی که تاثیر منفی در سئو یا بهینه سازی سایت داره وجود محتوا و صفحات تکراری و کپی در سایت هست، منظورم اینه که نباید سایت شما با ۲ آدرس متفاوت در دسترس باشه، اگر آدرس همین سایت شمسی دات کو رو با www در مرورگر بنویسید (www.shamsi.co) میبینید که آدرس سایت به صورت خودکار به (shamsi.co) تبدیل میشه یعنی www حذف میشه و www.shamsi.co به shamsi.co تغییر مسیر داده میشه، به این کار میگن ریدایرکت (Redirect) که باز ریدایرکت هم چند نوع داره و باید شما از نوع Redirect 301 انجام بدید، اصلا هم فرقی نداره که سایت با www باشه یا بدون www این به سلیقه شما برمیگرده، اما باید تصمیم بگیرید و از همون اول یکی رو انتخاب کنید. به طور کلی گوگل با محتوای کپی و تکراری مخالف هست، مثلا کپی کردن از سایت های دیگر و یا اینکه صفحات و مطالب سایت شما تکراری باشند یعنی یک صفحه از سایت با محتوای یکسان با چند نوع آدرس متفاوت در دسترس باشه، در دسترس بودن سایت با ۲ یا چند آدرس هم یعنی نوعی کپی و گوگل نمیتونه تشخیص بده که مالک اصلی کی هست و به عنوان چند تا سایت تشخیص میده! پس شما باید در بخش سرچ کنسول مالکیت خودتون رو ثابت کنید و یک آدرس رو به عنوان آدرس اصلی انتخاب کنید تا محتوای شما کپی و تکراری از آب در نیاد. قرار نبود در این مقاله درباره این موضوعات صحبت کنم اما لازم دونستم اینهارو بگم تا بعدا دچار مشکل نشید. خوب از بحث خارج نشیم و بریم سراغ مراحل بعدی معرفی سایت به گوگل.

۳. در این مرحله باید هویت خودتون رو به عنوان صاحب سایت به گوگل ثابت کنید

معرفی سایت به گوگل

این مرحله برای اینه که فقط مالک اصلی بتونه سایت رو به گوگل معرفی کنه و اشخاص دیگری که صاحب سایت نیستن نتونند سایت رو معرفی کنند. بنابراین برای ادامه مراحل نیاز به تأیید هویت دارید. گوگل روش های مختلفی برای تأیید هویت در اختیار شما قرار میده و شما میتونید به وسیله یکی از این روش ها هویت خودتون رو به گوگل ثابت کنید.

(Recommended method) روش پیشنهادی یا توصیه شده گوگل برای تأیید هویت

جهت استفاده از این روش به ترتیب مراحل زیر رو انجام بدید (تصویر بالا):

۱. دانلود فایل html. تأیید هویت

۲. آپلود فیل در روت یا پوشه اصلی هاست (public_html یا www) این فایل باید همیشه در هاست شما بمونه و هیچ وقت نباید حذف بشه

۳. کلیک روی لینک تست فایل تأیید هویت برای اینکه مطمعن بشید فایل به درستی آپلود شده

۴. کلیک بر روی دکمه بررسی تأیید هویت (VERIFY)

اگر مراحل را به درستی انجام داده باشید بعد از کلیک بر روی دکمه بررسی (VERIFY)، پیامی مبنی بر موفقیت آمیز بودن ثبت سایت در گوگل به شما نمایش داده میشه و از این به بعد میتونید از تمامی امکانات گوگل سرچ کنسول استفاده کنید.

(Alternate methods) روش های جایگزین برای تأیید هویت

اگر شما به هر دلیلی دسترسی به هاست سایت خودتون نداشته باشید یا امکان آپلود فایل برای شما وجود نداشته باشه یا از سرویس های وبلاگدهی استفاده می‌کنید (در سرویس های وبلاگدهی شما نمیتونید فایل تأیید هویت رو در هاست آپلود کنید چون دسترسی به هاست ندارید) پس باید با روش های جایگزین گوگل هویت خودتون رو تایید کنید. در ادامه به شرح تنها یک روش جایگزین بسنده میکنم تا از طولانی تر شدن این مقاله جلوگیری بشه، هیچ نیازی به روش های جایگزین دیگر نیست، شما با همون روش اول یا پیشنهادی و یا با یکی از روش های جایگزین دیگر میتونید هر سایت یا وبلاگی رو در هر شرایطی به گوگل معرفی کنید.

استفاده از HTML Tag:

ثبت سایت در گوگل

برای استفاده از این روش ابتدا تب Alternate methods را انتخاب کرده و سپس بر روی دایره کنار گزینه HTML Tag کلیک کنید. در این بخش یک خط کد html به شما داده میشه که باید این کد رو قبل از بسته شدن تگ <head> در کدهای صفحه اول قالب سایت یا وبلاگ خود قرار بدید، بعد از قرار دادن این کد در قسمت هدر سایت و کلیک بر روی دکمه قرمز رنگ VERIFY مراحل ثبت سایت در گوگل به اتمام میرسه و از این به بعد می‌تونید از امکانات بخش سرچ کنسول گوگل به صورت رایگان استفاده کنید.

سخن آخر:

کار ثبت سایت در گوگل و تایید هویت به پایان رسید و تقریبا از یک هفته تا یک ماه طول میکشه تا گوگل سایت شمارو ایندکس کنه تا در نتایج گوگل دیده بشید. حالا مهمترین کارهایی که بعد از معرفی سایت باید انجام بدید تعیین دامنه اصلی سایت ( بالاتر در گزینه ۲ توضیح دادم) و ثبت نقشه سایت (sitemap) در بخش سرچ کنسول گوگل هست، اگر سایت خودتون رو با سیستم وردپرس راه اندازی کردید، افزونه های رایگان زیادی برای ایجاد نقشه سایت برای این سیستم وجود داره، همچنین برای دیگر سیستم های مدیریت محتوا هم افزونه های ساخت نقشه سایت موجود هست، اگر هم سایت شما به صورت اختصاصی طراحی شده قطعا کسی که سایت رو به صورت اختصاصی برای شما طراحی کرده میتونه نقشه سایت رو هم برای شما ایجاد کنه! در هر صورت چه سایت رو شما طراحی کرده باشید یا شخص دیگری طراحی کرده باشه بعد از معرفی سایت به گوگل باید آدرس نقشه سایت رو هم در بخش سرچ کنسول معرفی کنید (این کار باعث میشه که سایت شما سریعتر ایندکس بشه و هر وقت که صفحه جدیدی برای سایت ایجاد کردید گوگل سریعتر میتونه اون صفحه رو پیدا کنه و اون رو ایندکس کنه).

منبع:منتشر شده از سایت شمسی دات کو

بازنشر در این وبلاگ:علیرضا برومند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد